Χαράλαμπος Τσέκερης, Ερευνητικός Συνεργάτης, Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικής Κοινωνίας, Ακαδημία Αθηνών, Ελλάδα. Διευθυντής του Κέντρου Ερευνών Αιγαίου, College Aegean, Ελλάδα

Maria Pinguli, Ερευνήτρια, Κέντρο Ερευνών Αιγαίου, Κολέγιο Αιγαίου, Ελλάδα

Ελπίδα Γεωργά, Ερευνήτρια, Κέντρο Ερευνών Αιγαίου, Κολέγιο Αιγαίου, Ελλάδα

Η σύγχρονη Ελλάδα βρίσκεται αυτή την περίοδο σε μία ταραχώδη διαδικασία κρίσης και ύφεσης.  Αναμφισβήτητα, ένα τμήμα της ελληνικής κοινωνίας αντιμετωπίζει περισσότερα βάσανα από τους περισσότερους: οι νέοι. Είναι λοιπόν σημαντικό να καταλάβει κανείς  για τους νέους, τις ανάγκες τους και τη συμπεριφορά τους, προκειμένου να μπορέσει να ανακουφίσει τον πόνο τους, να αναπτύξει στρατηγικές ενεργητικής ένταξης και να ενισχύσει τη συμμετοχή τους στα κοινά. Η παρούσα κοινωνικό-ψυχολογική πιλοτική  μελέτη έχει ως στόχο  να δείξει πως οι Έλληνες νέοι αντιλαμβάνονται  την τρέχουσα  κοινωνικό-οικονομική κρίση, αλλά και πως απαντούν σε αυτή. Αποτελεί επίσης μια προσπάθεια να αναδείξει τη σύνθετη σχέση μεταξύ ατομικών / συλλογικών προβλημάτων και την αποτυχία (ή διάλυση) κυρίαρχων κοινωνικών δομών και θεσμών. Στο δείγμα ανήκουν 253 μαθητές, 183 γυναίκες και 70 άντρες, ηλικίας μεταξύ 18-30 ετών, και οι μισοί σχεδόν είναι άνεργοι. Η διάρκεια της έρευνας  ήταν 43 μέρες (Δεκέμβριος 2014-Ιανουάριος 2015). Το εργαλείο συλλογής δεδομένων ήταν ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 19 τομείς και 131 αντικείμενα, το οποίο διανεμήθηκε μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, με εθελοντική και ανώνυμη συμμετοχή. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η πλειοψηφία των φοιτητών δεν διαθέτουν τους πόρους για να επιβιώσουν στην κρίση και εξαρτώνται οικονομικά από τις οικογένειες τους. Παρ’ όλα αυτά, το αίσθημα δέσμευσης  για την χώρα φαίνεται να αποτρέπει έναν στους δύο φοιτητές από την μετανάστευση. Οι περισσότεροι νιώθουν απογοητευμένοι, ωστόσο ακόμα πιστεύουν ότι οι Έλληνες μπορούν να αλλάξουν την αρνητική κατάσταση μέσω της αλληλεγγύης, της συνεργασίας και του εθελοντισμού (αν και η πραγματική συμμετοχή τους στη συλλογική κοινωνική δράση είναι περιορισμένη).

Πλήρες κείμενο (στα αγγλικά)