Σε συζήτηση με θέμα “Ο ρόλος του Πανεπιστημίου σήμερα” η οποία διοργνώθηκε στο πλαίσιο του Delphi Economic Forum IV συμμετείχε ο Αντιπρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ, Καθηγητής Οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γιώργος Παγουλάτος. 

Κατά τη διάρκεια τοποθέτησής του, ο κ. Παγουλάτος, υπογράμμισε πως η ανώτατη εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι αυτοαναφορική όσο προχωράμε στην παγκοσμιοποίηση, και πως “συνεπώς στόχος της πρέπει να είναι η εξωστρέφεια και η διεθνοποίησή της”. Πρόσθεσε επίσης πως τα πανεπιστήμια “πρέπει να ανοίξουν προς τους φοιτητές και άλλων χωρών, παράγοντας έτσι γενιές φιλελλήνων”.

Από την πλερά του, ο Αθανάσιος Δημόπουλος, Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αναφέρθηκε στο έργο του ΕΚΠΑ τονίζοντας πως το πρώτο σε μέγεθος εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ελλάδας θα πρέπει παρά τον περιορισμό των πόρων του (από 36 εκατ. ευρώ το 2009 σε 13 εκατ. σήμερα) και τη μείωση του προσωπικού του, να έχει πολύπλευρο ρόλο προάγοντας την έρευνα. Ο ίδιος, δε, ανακοίνωσε ότι το πρώτο ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό στην Ιστορία και Αρχαιολογία, αλλά και το πρώτο προπτυχιακό στην Αρχαία Ελληνική Ιστορία και Φιλοσοφία θα αρχίσει, εκτός απροόπτου, τον Σεπτέμβριο του 2019.

“Σήμερα ο μέσος πτυχιούχος συνήθως αλλάζει επάγγελμα αρκετές φορές στη ζωή του” επεσήμανε ο Ναπολέων Μαραβέγιας, Καθηγητής Ευρωπαϊκής Οικονομίας και Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πρόσθεσε, δε, πως τα πανεπιστήμια πρέπει να απαντούν στις προκλήσεις της εποχής, ξεχωρίζοντας την γνώση από την πληροφορία και ξεκαθάρισε πως πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες.

Στη συζήτηση – που συντόνισε ο δημοσιογράφος και πρώην υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου, συμμετείχε επίσης η Θέμις Χριστοφίδου, διευθύντρια Εκπαίδευσης, Νεότητας, Αθλητισμού και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία και ανακοίνωσε ότι μέσα από το Erasmus, υπάρχει ο στόχος να δημιουργηθεί ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο πανεπιστημίων, το οποίο θα είναι ουσιαστικά το ενιαίο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, που θα είναι και το ίδρυμα του μέλλοντος.

Λαμβάνοτας το λόγο ο Γιώργος Γεραπετρίτης, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τόνισε πως το μοντέλο της εκπαίδευσης θα αλλάξει δραματικά την επόμενη πενταετία. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επαναστατική αυτή αλλαγή θα έχει τρεις πυλώνες: Αυτονομία, Aξιολόγηση και Eξωστρέφεια. Τομείς ωστόσο, στους οποίους όπως είπε, η Ελλάδα παίρνει πολύ χαμηλό βαθμό, ζώντας με το φόβο και το ταμπού του ιδιωτικού πανεπιστημίου.

Η Νίκη Κεραμέως, Τομεάρχης εκπαίδευσης της Νέας Δημοκρατίας υπογράμμισε πως ο ρόλος του Πανεπιστημίου δεν είναι μόνο να παρέχει πτυχία αλλά και να γεφυρώσει το χάσμα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. “Η εκπαίδευση είναι ο καθρέπτης της προόδου της κοινωνίας”, είπε και πρόσθεσε πως πρέπει να γίνει πράξη το αυτοδιοίκητο και να δοθεί η δυνατότητα για μη κρατικά πανεπιστήμια, ευνοώντας έτσι τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ τους.

Τέλος, η Rebecca Walton, περιφερειακή Διευθύντρια του British Council υποστήριξε πως η εκπαίδευση πρέπει να προωθεί τη γνώση και τη διασύνδεση μεταξύ ανθρώπων και κρατών ενώ τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι οι θεματοφύλακες της κοινωνίας. Οι φοιτητές, είπε, δεν είναι μόνο καταναλωτές, αλλά και παραγωγοί.