Ειρήνη Ανδριοπούλου
Ερευνήτρια στο ερευνητικό πρόγραμμα REBOOTΗ Ειρήνη Ανδριοπούλου, είναι ερευνήτρια και αναλύτρια πολιτικών ΜΜΕ με εξειδίκευση στην Παιδεία στα Μέσα για 20 έτη. Έχει μακρά εμπειρία στις δημόσιες πολιτικές για τα ΜΜΕ, σε διεθνές πλαίσιο. Σε παγκόσμια κλίμακα, συνεργάζεται στενά με την UNESCO ως εμπειρογνώμονας και σύμβουλος, συντάσσοντας έγγραφα πολιτικής και δημοσιεύσεις της UNESCO, όπως το “Eγχειρίδιο της UNESCO για την Παιδεία και την Πληροφορία στα Μέσα για Εκπαιδευτικούς» (2014), που ενσωματώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, ως Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι. Το 2019 εξελέγη παγκόσμια συν-Γενική Γραμματέας της Διεθνούς Διευθύνουσας Επιτροπής της UNESCO Media & Information Literacy Alliance, για τριετή θητεία. Ορίστηκε επίσης, εμπειρογνώμονας στο EC Expert Group on Tackling Disinformation and Promoting Digital Literacy through Education and Training (2021-2022) ενώ υπηρέτησε ως μέλος στο EC Media Literacy Expert Group (2006-2018). Διατηρεί ένα διεθνές κορυφαίο δίκτυο από φορείς και ερευνητές ΜΜΕ, πολιτισμού, νεολαίας και ψηφιακών μέσων, όπως το NORDICOM στη Σουηδία και το OFCOM Making Sense of Media Research WG στη Μεγάλη Βρετανία. Την περίοδο 2018-2022 εργάστηκε στο ΕΚΟΜΕ, το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας στην Ελλάδα, ως Προϊσταμένη του Τμήματος Έρευνας, Μελετών και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, όπου συντόνιζε εθνικές, κοινοτικές και παγκόσμιες πολιτικές για τα μέσα ενημέρωσης και την πληροφοριακή παιδεία. Ίδρυσε και συντόνισε το EU Sub Chapter Mediterranean Group της UNESCO MIL Alliance ενώ είναι εκ των ιδρυτών του Εθνικού Δικτύου για την Παιδεία στα Μέσα, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας. Από το 2004-2011, ήταν Προϊσταμένη στο Τμήμα Οπτικοακουστικής Αγωγής, στο Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων.
Έχει εκτεταμένη δράση στο δημόσιο λόγο και τη συγγραφή σε τεκμηριωμένη έρευνα, μέσω ενεργούς παρουσίας σε διεθνή συνέδρια, ομάδες εργασίας, επιστημονικές δημοσιεύσεις σε θέματα που σχετίζονται με: πολιτικές ΜΜΕ και πολιτισμού, ψηφιακή παιδεία και AI, ρύθμιση των ΜΜΕ (AVMSD), ψηφιακή ιθαγένεια, κοινωνικές σπουδές, διαφήμιση. Είναι η Ελληνίδα συν-συγγραφέας του συγγράμματος «Media Literacy: Keys to Interpreting Media Messages» (DIMLE, 2016) μαζί με τον Art Silverblatt. Το πιο πρόσφατο συγγραφικό της έργο είναι στο «The Routledge Handbook of Media Education Futures Post-Pandemic» (2022), με το άρθρο “Media Literacy in Greece During the Covid-19 Pandemic” (Andriopoulou, Panagiotou). Στον παρόντα χρόνο, εργάζεται στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Προεδρία της Κυβέρνησης, στη Διεύθυνση ΜΜΕ ως στέλεχος ΜΜΕ.
Είναι κάτοχος ΒΑ Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΜΑ in Media Studies από το Πανεπιστήμιο του Sussex και υποψήφια διδάκτωρ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, για τις πολιτικές παιδείας στα μέσα επικοινωνίας.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις:
- EC Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy & EU Policy Report. Co-author. European Commission, 2022. https://data.europa.eu/doi/10.2766/28248
- Media Literacy in Greece during COVID-19 pandemic: A necessity-driven approach towards impact for post pandemic era, Andriopoulou, I., Panagiotou N., (2022). In Friesem, Y., Raman, U. The Routledge Handbook of Media Education Futures Post-Pandemic, Routledge Handbooks. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003283737-50/media-literacy-greece-covid-19-pandemic-irene-andriopoulou-nikos-panagiotou
- Knowledge Structures. In R. Hobbs, P. Mihailidis (Ed) The International Encyclopedia of Media Literacy, 2. NY: Wiley Blackwell Publishing, 2019. https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0094
- Media Literacy Development Indicators in the Digiral Era: A Probing European Approach. In Iordanidou S. et al. In Media Literacy/ In Search of Meanings & Functions. Advanced Media Institute. Athens, 2018.
- Mapping of media literacy practices and actions in EU-28, European Audiovisual Observatory, Council of Europe, 2017. https://rm.coe.int/media-literacy-mapping-report-en-final-pdf/1680783500
- Media and Information Education Policy in Greece. Andriopoulou Ir. et al, Hellenic Public Television, COST Network, Transforming Audiences, Transforming societies, 2014. https://www.academia.edu/19382098/Media_and_Information_Literacy_Policies_in_Greece
- Media Literacy and the Greek Crisis: National policies and regulatory models. Crisis Observatory, ELIAMEP, May 2013. https://crisisobs.gr/wp-content/uploads/2013/05/POLICY-PAPER-No6.2013_%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85.pdf